bagażnik rowerowy

Chciałbyś zabrać rower na wakacje lub po prostu na jednodniową wycieczkę? Jest to możliwe z bagażnikiem na rowery na samochód. Z pomocą bagażnika na rowery bez problemu przetransportujesz samochodem rower do miejsca docelowego, gdzie następnie będziesz mógł przesiąść się na rower. Aby znaleźć najlepszy bagażnik na rowery do swojego samochodu, należy wziąć pod uwagę kilka punktów. W tym artykule wyjaśniamy, jak dokonać właściwego wyboru.

Treść artykułu Keuzehulp auto fietsendragers

Gdzie na samochodzie umieszczony będzie bagażnik na rowery?

Wyróżniamy trzy rodzaje bagażników rowerowych do samochodu:

1. na hak holowniczy,
2. na dach,
3. na tylną klapę.

To, który bagażnik rowerowy będzie najlepszy, zależy od możliwości Twojego samochodu i od samych rowerów. Przede wszystkim należy spojrzeć na możliwości techniczne swojego samochodu. Czy jest dostępny hak holowniczy? Jaka jest nośność dachu? Następnie należy zwrócić uwagę na typ roweru. Na przykład lekki rower szosowy jest łatwiejszy w transporcie niż cięższy rower elektryczny. Aby dokonać najlepszego wyboru, poniżej przedstawiamy zalety i wady każdego rodzaju bagażnika rowerowego.

1. Bagażnik na hak holowniczy

Asortyment bagażników rowerowych na hak holowniczy jest bardzo duży. Hak holowniczy jest mocny i dlatego nadaje się do wszystkich rodzajów rowerów, w tym rowerów elektrycznych. Co więcej, nie trzeba podnosić rowera wysoko, aby umieścić go na bagażniku. To sprawia, że bagażnik na hak holowniczy jest najpopularniejszym bagażnikiem samochodowym na rowery.

Zalety i wady bagażników na hak holowniczy

Zalety Wady
+ Duża nośność
+ Poręczna wysokość
+ Nadaje się do kilku rowerów
+ Stabilny
- Trzeba zwrócić uwagę na nacisk na kulę haka
- Brak dostępu do tylnej klapy auta

Maksymalna waga bagażnika na hak holowniczy

Samochód ma określony nacisk na kulę haka holowniczego. Jest to maksymalne ciśnienie, jakie można zastosować do hak holowniczy. Jeśli chcesz przewieźć dwa rowery elektryczne o wadze 25 kg każdy, na swoim bagażniku rowerowym, ale nacisk na kulę wynosi 50 kg, to nie jest to dozwolone. Waga rowerów + waga samego bagażnika rowerowego nie może przekraczać dopuszczalnego nacisku na kulę haka. Dlatego przed zakupem bagażnika na rowery należy sprawdzić, jaki jest nacisk na kulę haka holowniczego samochodu oraz jaka jest waga rowerów, które będą przewożone.

Elektryka do bagażnika na hak holowniczy

Oprócz nacisku na kulę haka holowniczego, ważną rolę w wyborze bagażnika na hak holowniczy odgrywa również tylne światło. Tylne światło i światło tablicy rejestracyjnej są zwykle zasłonięte przez bagażnik rowerowy. Dlatego ważne jest, aby bagażnik miał dobre oświetlenie i miejsce na tablicę rejestracyjną. Tak jest w przypadku zdecydowanej większości bagażników rowerowych na hak holowniczy, ale należy zwrócić szczególną uwagę na zasilanie bagażników. Istnieje bowiem różnica między złączem 7-pinowym a 13-pinowym.

Połączenie 7-pinowe:
  • zwykle w starszych samochodach,
  • tylko tylne światła, kierunkowskazy i światła hamowania.
Połączenie 13-pinowe:
  • prawie standardowe w nowych samochodach z hakiem holowniczym,
  • oprócz tylnych świateł, kierunkowskazów i świateł stop również do świateł cofania i przeciwmgielnych.

Jeśli przyłącza w samochodzie i bagażniku rowerowym są różne, to nie będzie to dużym problemem, ponieważ dostępne są różnego rodzaju przejściówki. Wyjeżdżasz za granicę? Sprawdź także lokalne przepisy dotyczące oświetlenia.

Popularne modele bagażników na hak holowniczy

Bagażniki te są składane i mają nośność do 60 kg, z wyjątkiem bagażnika rowerowego Obelink Els 2, który ma nośność 50 kg. Dzięki temu bagażniki nadają się również do rowerów elektrycznych.

2. Bagażnik rowerowy na dach

Jeśli samochód nie ma haka holowniczego lub ma hak, ale chcesz użyć go na przykład do przyczepy kempingowej lub innej przyczepki, to właściwym modelem bagażnika będzie dachowy bagażnik rowerowy.

Zalety i wady bagażników na dach

Zalety Wady
+ Łatwy montaż
+ Nie potrzeba haka holowniczego
+ Często tańszy niż bagażnik na hak
+ Tablica rejestracyjna i oświetlenie są widoczne
- Ograniczona nośność (20 kg max)
- Rower trzeba unieść w górę, aby go zamocować
- Większe zużycie paliwa
- Większy hałas podczas jazdy

Relingi bazowe wymagane do dachowych bagażników rowerowych

Bagażnik na rowery na dachu można zamontować tylko wtedy, gdy samochód jest wyposażony w relingi bazowe. Na szczęście można je kupić osobno, ale trzeba je uwzględnić w całkowitym budżecie potrzebnym na zakup bagażnika. Trzeba sprawdzić również, na ile rowerów pasują relingi bazowe. Istnieje możliwość ustawienia kilku relingów obok siebie.

Maksymalna waga

Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę maksymalne obciążenie dachu. Oprócz obciążenia dachu sprawdź również maksymalne obciążenie szyny rowerowej. Zwykle jest to od 15 kg do 20 kg. Rowery elektryczne są często nieco cięższe, więc nie nadają się na dach. Dlatego większość bagażników dachowych jest sprzedawana entuzjastom szybkiej jazdy na rowerze, a nie wycieczkowiczom. Na koniec nie można zapomnieć, że samochód z rowerami na dachu jest dużo wyższy.

3. Bagażnik rowerowy na tylną klapę

Niestety w naszej ofercie nie posiadamy bagażników rowerowych na tylną klapę. Jest to jednak wariant dla kierowców, którzy nie posiadają haka holowniczego lub gdy rowery na haku wystają więcej niż 20 cm.

Zalety i wady bagażników na tylną klapę

Zalety Wady
+ Łatwy montaż
+ Nie potrzeba haka holowniczego
+ Nadaje się do kilku rowerów
+ Ograniczona ładowność
- Mniejsza stabilność
- Zasłania lusterko wsteczne
- Brak dostępu do tylnej klapy
- Nie nadaje się do rowerów elektrycznych

Wsparcie na ramie

Przy większości bagażników rowerowych wsparcie zapewniają koła, natomiast w większości przypadków bagażników na tylną klapę wsparciem jest sama rama. Oznacza to, że koła roweru zwisają luźno i dlatego mogą się poruszać podczas jazdy.

Maksymalne obciążenie bagażnika na tylną klapę

Maksymalne obciążenie na bagażniku na tylną klapę wynosi średnio 15 kg na rower. Oznacza to, że bagażniki na tylną klapę nie nadają się do rowerów elektrycznych, ale doskonale nadają się do rowerów wyścigowych lub rowerów górskich.
Jak wskazano na początku tego artykułu, należy wcześniej sprawdzić, czy samochód jest odpowiedni. Nie inaczej jest w przypadku bagażnika na tylną klapę. Oprócz wymagań technicznych należy również pamiętać, że bagażnik na tylną klapę może zasłaniać tylne światło.

Ogólne wskazówki dotyczące korzystania z bagażnika rowerowego na samochód

Znalezienie najlepszego bagażnika rowerowego na samochód to na początku pewnego rodzaju wyzwanie, ale kiedy już wszystko zostanie załatwione, można wybrać się na wycieczkę rowerową. Na koniec mamy jeszcze kilka dodatkowych wskazówek:

  • całkowitą wagę roweru można zmniejszyć, usuwając tymczasowo jego elementy, takie jak akumulator, torby rowerowe lub fotelik dziecięcy,
  • jeśli nie możesz podnosić zbyt dużego ciężaru, to skorzystaj z rampy najazdowej aby ułatwić wstawianie roweru na bagażnik rowerowy,
  • jeśli przyczepność na haku holowniczym nie jest super dobra, to należy go dobrze wyczyścić przed użyciem.

Podziel się tym artykułem: